Listekandidater

Partiprogram 2023 - 2027

Sammen for Skien

Skien Arbeiderparti er garantisten for fortsatt trygg styring

Skien er en kommune i vekst, når det gjelder folketall, kultur og næringsliv. Hos vårs er det plass til alle! Vi ønsker at byen vår skal oppleves som mangfoldig og inkluderende, og vi skal være en kommune som gir innbyggerne muligheter til å skape seg et godt liv.

Et godt samfunn skal og vil alltid være i endring. Skien skal kjennetegnes ved å være en kommune som alltid ønsker å forbedre og videreutvikle tilbudet vi gir til innbyggerne våre. Vi skal tilby gode tjenester til alle og fellesskapets ressurser skal brukes til å sørge for kvalitet i velferdstjenestene.

Våre innbyggere skal ha tilgang til gode fellesskap enten det er i arbeid, utdanning eller fritid. Vi skal sikre fortsatt trygg økonomisk styring og en rettferdig fordeling til det beste for fellesskapet.

Arbeiderpartiet skal kjennetegnes ved å være et lyttende, nyskapende og seriøst parti. Valglista vår representerer bredden i lokalsamfunnet her i Skien, og alle våre representanter forplikter seg til å gjøre sitt beste for fellesskapet Skien.

Skien AP Topp 10

Kjære velger

Odin A. A. Bohmann - Ordførerkandidat Skien AP

Skien Arbeiderparti vil styre trygt.

Vi får til mer sammen, enn hver for oss.

Fellesskap er viktig og hos vårs er det plass til alle!

Skien kommune vokser. Vi blir flere folk, vi har mer kultur og vi har et mangfold av bedrifter. Gode samfunn er alltid i forandring.

Skien Arbeiderparti skal jobbe for en trygg økonomi og en rettferdig fordeling. I Skien skal vi ha stadig bedre tilbud og gode tjenester til alle.

For at vi fortsatt skal styre trygt i Skien, må vi også tenke nytt. Vi lover å lytte og ta innbyggerne på alvor.I urolige tider trenger vi trygg ledelse, og derfor stiller jeg som ordførerkandidat for Skien Arbeiderparti.

Skien er mye, men først og fremst er det summen av alle folka. Vårs i Skien.

Vi som stiller til valg for Skien Arbeiderparti, representerer bredden i våre lokalsamfunn. Vi er vanlige folk som vil det beste for byen vår.

Godt valg!

Hilsen Odin A. A. BohmannOrdførerkandidat for Skien Arbeiderparti

Våre 10 viktigste saker

Stemmer du på oss, lover vi deg å prioritere disse ti sakene i kommende bystyreperiode:

1. Skien skal være en JA-kommune for nye næringsetableringer og arbeidsplasser. Vår kommune skal være den næringspolitiske motoren i Telemark.
  2. Vi skal ta et initiativ til at partiene på tvers lager en felles, forpliktende plan for å bekjempe familiefattigdom i vår kommune.
  3. Det er det offentlige som skal levere velferdstjenestene våre og de skal være av god kvalitet. På den måten skaper vi det beste kollektive sikkerhetsnettet vi kan ha.
  4. Skien skal ha et riktig antall plasser tilgjengelig for mennesker med behov for langtids-, korttids- og avlastningsplasser for sykehjem
  5. Det skal bygges togstopp i fjellet ved Landemannstorget. Dette er viktig for å sikre økt tilgjengelighet, utvikling av næringslivet og bedre kommunikasjonen til og fra sentrum.
  6. Skien skal bli landsledende på å tilby praktisk og variert opplæring gjennom hele grunnskoleløpet.
  7. Forebyggende arbeid blant barn og unge skal intensiveres. Skien skal gjennom innovasjon utvikle nye samarbeidsmodeller hvor offentlig og frivillig sektor sammen skal forhindre utenforskap. Barnevernreformen skal sørge for at forebyggende tiltak iverksettes tidlig nok på tvers av kommunale etater.
  8. Ibsenbiblioteket skal sikres og realiseres.
  9. Vi skal styrke og videreutvikle lavterskeltilbud innen psykiatrien.
  10. Klimagassutslippene fra Skien skal reduseres, med mål om 65 % reduksjon innen 2030.
Kandidater fra Gulset.
En gjeng elever står oppstilt i en trapp. Foto: Øivind Haug

En av Skiens største utfordringer er at andelen barn som vokser opp i fattige familier øker. Det er alvorlig, både for den enkelte og for samfunnet. Skien Arbeiderparti vil ta initiativ til at partiene på tvers lager en felles, forpliktende plan for å bekjempe familiefattigdom i vår kommune. Lite frihet, fører til store forskjeller. Et trygt og organisert arbeidsliv med rett til velferdsgoder som utdanning, helsetjenester og pensjon er avgjørende for å sikre reell frihet. Likhet forutsetter sosial rettferdighet, jevnbyrdighet og mulighet til å bruke egne evner for å leve et godt liv. Politikken skal innrettes slik at de sosiale og økonomiske forskjellene blir minst mulig. Makt og muligheter skal fordeles rettferdig.

Skien Arbeiderparti mener det viktigste tiltaket mot fattigdom er en helhetlig sosialdemokratisk politikk der barn går sammen i barnehage og i den offentlige skolen, der universelle løsninger som bibliotek og fritidsklubber oppleves som tilgjengelige og tilstrekkelige – og der veien til arbeidslivet er førende for all politikk som gjennomføres.

Skien Arbeiderparti vil:

• Legge til rette for tilskuddsordninger som bidrar til arbeidsplasser uten krav til formell utdanning.
  • Revidere vår boligsosial handlingsplan, som sørger for at veien til boligmarkedet i Skien blir enklere enn i dag.
  • Sørge for at kontingentkassa, som sikrer tilgjengelige fritidsaktiviteter for alle barn, aldri blir tom.
  • Sikre oppdatert og tilgjengelig utstyr på utstyrssentralene, som bidrar til at barn og unge kan låne utstyr med seg til fritidsaktiviteter
  • Legge til rette for gratistilbud i skolens ferier og fridager.
  • Sørge for at alle skoler kan stille med lokaler til eksempelvis barnebursdager eller andre samlinger.
  • Sørge for at alle barnefamilier har tilgjengelig internett i hjemmet, slik at man sikrer sosial tilgjengelighet for barn og ungdom, og at man har reell mulighet til å følge opp skole og studier.
  • Sammen med regjeringen sørge for at SFO blir gratis for alle første- og andreklassinger og at det innføres et gratis måltid i løpet av skoledagen.
Tre barnehagebarn bygger kaplaklosser med en ansatt. Foto: Øivind Haug

Arbeid og næring

Arbeid til alle og en inntekt å leve av, er oppgave nummer én. Har du en trygg jobb, har du muligheter for å skape deg et godt liv. Vi må utvikle eksisterende arbeidsplasser og samtidig legge grunnlaget for nye næringsetableringer og ny industri i regionen vår. En aktiv næringspolitikk og et godt arbeidsmarked er grunnlaget som skaper de verdier, som vi senere kan fordele. Skiensmodellen for et seriøst og anstendig arbeidsliv skal videreutvikles og Skien skal ta initiativ til en felles strategisk næringsplan sammen med Grenlandskommunene.

Det forplikter å være en stor bestiller av oppdrag og innkjøp slik som Skien kommune er. Vi vil bruke vår innkjøpsmakt til å styrke det seriøse og organiserte arbeids- og næringsliv. Skien kommune har allerede noen av landets beste anbuds- og innkjøpsregler. Dette gagner både arbeidstakerne og næringslivsaktørene. Et seriøst arbeidsliv for alle er en av Arbeiderpartiets hovedmålsettinger.

Skien kommune skal ha en arbeidsgiverpolitikk som sikrer gode vilkår for ansatte i egen organisasjon. Trygge ansatte med forutsigbare arbeidsforhold er den beste garantien for kvalitet i kommunale tjenester. Skien kommune skal derfor spille på lag med de ansatte, sikre medbestemmelse og dyrke frem et tillitsbasert samarbeidsklima mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. De ansatte skal oppleve å ha tillit til at arbeidsoppgavene blir utført fremfor å bli pålagt byråkratiske rapporteringsplikter.

Eiendomsskatten reduserer sosiale og økonomiske forskjeller, og er en forutsetning for å få til økningen i kvalitet og omfang av kommunale tjenester.

Skien Arbeiderparti vil:

• Bruke kommunens eiendomsselskap til nyetableringer og legge til rette for bedrifter og næring.
  • Bidra til at kommunale kostnader skal være forutsigbare og konkurransedyktige sammenlignet med nasjonal og internasjonal konkurranse i næringslivet og industrien.
  • Skien kommune skal øke antallet lærlinger betraktelig.
  • Vi skal prioritere kommersielle samarbeidspartnere som er lærlingebedrifter samt bidra til å sikre gode fagarbeidere i nært samarbeid med fylkeskommunen og næringslivet.
  • Sørge for enda tettere samarbeid mellom kommune, NAV og bedrifter for å kvalifisere arbeidssøkere slik at de møter bedriftenes behov for arbeidskraft. Det skal etableres egne arenaer blant kommunens politiske og administrative ledelse sammen med næringslivet med hovedformål å etablere flere lærlingeplasser.
  • Sørge for at Skien kommune fortsatt har personalressurser til å klare å følge opp seriøsitetsbestemmelsene.
  • Sørge for å beholde og videreutvikle kompetansen de ansatte har fremfor å benytte eksterne aktører.
  • Sikre godt lederskap gjennom utvikling og oppbygging av ledernes kompetanse.
  • Bidra til å holde lederlønninger og styregodtgjørelser på et nøkternt nivå.
  • Gjøre at heltid alltid skal være hovedregelen ved ansettelser. Stillinger som utlyses skal være på minimum 50%.
  • Til enhver tid ta ansvar for og sikre et godt trepartssamarbeid i Skien kommune.
Sjø og land

Nyetableringer, eksisterende virksomheter, industri og private husholdninger trenger alle kraft, og behovet blir bare større. I Grenland er dette spesielt synlig i forbindelse med store industri- og næringsområder og mulig datasenteretablering.

Skien Arbeiderparti skal være en pådriver for fornybar energi og grønn energi i vår region.

Skien kommune skal styrke sin rådgivningstjeneste for å bidra til grønne etableringer, og for at næringsliv og forbrukere oppnår størst mulig grad av energieffektivisering. Vi er også positive til andre stimuleringsordninger.

Skien er rik på naturressurser. Disse ressursene tilhører folket og fellesskapet. Derfor må verdiskapingen komme alle til gode. Forvaltningen av fellesskapets ressurser må være underlagt folkevalgt styring. Naturen skal være for alle. Skien kommune er en stor offentlig eier, og skal være en profesjonell utøver av sitt eierskap i de selskapene man deltar i. Vårt viktigste eierskap er i Skagerak Energi, som sikrer norske kraftverdier for fremtidige generasjoner. Gjennom det kommunale eierskapet kan vi sikre kommunen langsiktige og viktige inntektskilder, som igjen kan brukes til å utvikle byen til det beste for innbyggerne.

Skien kommune skal bli en bærekraftig og klimavennlig kommune, hvor vi tar vare på det som er etablert, samtidig som vi bruker ressurser på å finne nye løsninger for byen. Skien Arbeiderparti skal legge til rette og jobbe for at vi når FNs Bærekraftmål gjennom gode prosesser og politisk arbeid.

Skien Arbeiderparti vil:

• Sørge for at Skien blir en bærekraftig og klimavennlig kommune, hvor vi tar vare på det som er etablert, samtidig som vi legger ressurser i å finne nye løsninger for byen. Vi skal legge til rette, og jobbe for at vi når FNs bærekraftmål gjennom gode prosesser og politisk arbeid.
  • Sørge for forutsigbare leveranser av strøm til industrien i Grenland. Vi skal sikre at kostnadene i størst mulig grad er stabile og konkurransedyktige, blant annet for å hensynta internasjonal konkurranse i industrien.
  • Sikre at målet om mest mulig grønn kraft, basert på norske, naturgitte forutsetninger blir ivaretatt.
  • Sørge for at forholdet mellom produksjon av kraft og forbruk av kraft står i forhold til hverandre. Det må gjøres ved oppgradering av eksisterende vannkraftverk samt legge til rette for bruk av vind, sol, hydrogen, bio og annen type fornybar energi. Utbyggingen skal ikke gjennomføres på bekostning av landbruks, natur og friluftsområder, og må skje i tett dialog med berørte parter i de aktuelle områdene.
  • Øke potten for restaurering av kommunale bygg og arealer.
  • Videreføre modellen i bystrategi Grenland, der majoriteten av nye boligetableringer etableres der det allerede er boliger med tilhørende infrastruktur. Dette gjelder også fritidsboliger.
  • Prioritere innkjøp av el-biler og lignende alternativer når nye biler kjøpes og leies inn av Skien kommune samt utvide el-sykkeltilbudet til kommunalt ansatte.
  • Plassere pantbokser i byen som et tiltak for bedre resirkulering.
  • Sikte mot at alle nye bygg eid av Skien kommune skal være “plussbygg”, det vil si bygg som i løpet av sin levetid produserer mer energi enn det tar.
  • Jobbe for at nye kommunale bygg skal ligge i forkant av myndighetenes krav når det gjelder løsninger for klima- og energi.
  • Ha som mål å sørge for vern av områder med uberørt natur.
  • Ha som mål å sørge for vern av alle drivverdige landbruksarealer og landbruksjord.
  • Styrke og fortette eksisterende handelsområder, både i sentrale strøk og i bydelene.
  • Bidra til å videreutvikle arbeidet med klimabudsjett og klimaregnskap.
  • Stimulere til ordninger for etablering av solcelle der dette gir god effekt, ved å etablere tilskuddsordning for private boliger og næringslivet.
  • Jobbe aktivt for å etablere flere fyllestasjoner for hydrogen og biogass, og etablere flere ladestasjoner for elbiler i hele kommunen.
  • Ta nasjonalt initiativ til felles infrastruktur for ladestasjoner.
  • Bidra til at utbyggere og grunneiere velger klimavennlige løsninger i sine utbyggingsprosjekter.
  • Firmaer med anleggsmaskiner som benytter fornybare energikilder skal forfordeles i anbudsprosesser i Skien kommune.
  • Kreve miljøoppfølgingsprogram i større reguleringssaker og områdeplaner.
  • Sikre at pris ikke skal være det avgjørende argumentet som alltid vektes tyngst i anbudsprosesser, men at man gjennom disse setter klimahensyn høyere.
  • Styrke kommunes rådgivningstjeneste for å bidra til grønne etableringer og størst mulig grad av energieffektivisering, både i private husholdninger og i næringslivet.
Lange kraftkabler strekker seg gjennom landskapet og opp en bakke. Foto: Øivind Haug
Kandidater fra Skien sentrum

Oppvekst og inkludering

I Skien skal det være godt å vokse opp. For at barn skal ha det bra, er det viktig at foreldrene har det bra. Alt henger sammen, og det er evnen til å tenke helhetlig som er Arbeiderpartiets kjennemerke.

Fellesskolen gir alle barn danning og utdanning. Skien skal tilby barnehage og grunnskole som det skinner av. Dette skal skape gode forutsetninger for både læring, lærelyst, trygghet og trivsel – for alle.

Vår ambisjon er at Skien i løpet av de neste fire årene skal bli landslendende i å tilby praktisk opplæring gjennom hele grunnskoleløpet.

For Arbeiderpartiet er det et viktig politisk mål at alle skal føle seg inkludert i lokalsamfunnet.

Solidaritet i tanke og handling betyr å ta vare på hverandre. Ingen skal falle utenfor og ingen skal bli hengende etter, og det er viktig å erkjenne at dette er et felles ansvar. Solidaritet kjenner ingen grenser mellom klasser, generasjoner eller land. Solidaritet skaper fred, bekjemper fattigdom og må til for å sikre klodens overlevelse.

Sammen med fagbevegelsen har Arbeiderpartiet i over 130 år kjempet for et rettferdig og solidarisk samfunn med frihet og likeverd for alle. Vår samfunnsmodell, med et organisert arbeidsliv, en sterk velferdsstat, små forskjeller og bosetting i hele landet, har gitt mennesker større frihet og muligheter i eget liv.

For å lykkes ytterligere med dette er vi avhengig av tiltak og initiativ fra både det offentlige, næringslivet, frivillig sektor og privatpersoner. Inkludering skjer på alle nivåer i menneskers liv. Mislykkes vi som samfunn på en eller flere av nivåene kan konsekvensene bli store. Det kan skape redusert helse, arbeidsløshet, ensomhet, fattigdom og ikke minst en følelse av fremmedgjøring. I Skien skal alle oppleve livsmestring ut ifra de forutsetningene den enkelte har. Talenthuset har gode erfaringer som er nyttige å videreutvikle i en slik sammenheng.

Arbeiderpartiet mener at det offentlige skal gi et tilbud som oppleves som ivaretakende og godt for alle. Vi ønsker derfor å tilby tjenester som er for alle, og ikke for de få.

Skien Arbeiderparti vil:

• Styrke ordningen med hjemmebesøk i barseltiden, samt skape tiltak som sikrer trygghet for kvinners fysiske og psykiske helse etter fødsel.
  • Gjøre bemanningsnormen i barnehagen gjeldende i hele barnehagedagens åpningstid.
  • Garantere for løpende opptak til barnehagene slik at alle som ønsker det skal få en barnehageplass på riktig tidspunkt.
  • Lage en plan for praktisk opplæring gjennom hele grunnskoleløpet og teste ut ulike modeller for gjennomføring. I den forbindelse skal det opprettes investeringsfond for innkjøp av utstyr til praktisk undervisning, samt lage kommunale avtaler med bedrifter, institusjoner eller andre – med mål om økt praktisk og variert undervisning.
  • Ta initiativ ovenfor videregående skoler for å se på muligheter for å starte yrkesfaglig opplæring allerede på ungdomsskolen.
  • Være garantist for at alle skoler har minst en miljøterapeut. I tillegg vil vi ta initiativ til å prøve ut ulike modeller hvor miljøterapeutene får fagarbeidere knyttet til seg for å sikre trygghet og trivsel for alle barn på skolene.
  • Teste ut ulike modeller som fremmer mestring og trivsel for alle elever i Skiensskolen, både i skoletida og etter skoletida, som eksempel samarbeidet mellom Grane-Mæla (Mæla trygghetsteam).
  • Iverksette flere forebyggende prosjekter hvor utsatte barn og ungdom følges opp individuelt av egne aktivitetskoordinatorer, som koordinerer hjem, skole og fritid. Dette som et ledd i barnevernreformen, hvor forebyggende tiltak må iverksettes tidlig nok og på tvers av kommunale sektorer.
  • Skape sosiale møteplasser for ungdom i alle bydeler hvor det er gratis å være. Det er essensielt at ungdom selv skal være med på å utvikle disse tilbudene.
  • Utarbeide planer og inngå samarbeid på tvers av forvaltningsnivåer for å ivareta overgangene mellom barnehage og grunnskole, og ungdomsskole og videregående skole. Her er det viktig å dra nytte av gode erfaringer fra blant annet Talenthuset.
  • Styrke helsetjenestene i barnehage og skole, slik at tilbudet er godt og tilgjengelig for alle barn og unge.
  • At seksualundervisningen må oppleves relevant, tidsriktig og med tilstrekkelig tid og kapasitet i opplæringen. Seksualundervisningen skal oppleves inkluderende og mangfoldig for alle elever.
  • Forsterke PP – tjenesten.
  • Sikre at familier som trenger hjelp, skal oppleve at barnehage, skole, helsetjenesten, PPT-tjeneste, NAV og barnevernet er trygge samarbeidspartnere
  • Lage en egen kommunal leseplan for hele grunnskoleløpet, hvor det fokuseres på lesing som grunnleggende ferdighet og på å skape gode leseopplevelser både i fellesskap og for den enkelte.
Kandidater fra Klyve og Tollnes.

Integrering – Oss i Skien

Skien er en mangfoldig by. Mange nasjonaliteter er representert i byen vår og dette må prege hvordan vi driver våre tjenester. Innvandrere og nyinnflyttede er en ressurs for Skienssamfunnet – og det er viktig at politikken som utøves understøtter det.

Ingen skal bli forfulgt for sine meninger eller bli diskriminert. Alle skal kunne leve sitt liv i frihet, uavhengig av hvem de er og hvor de bor. Mennesker er ulike, men alle har samme verdi. Alle skal ha like muligheter til å delta i samfunnslivet og bli en del av et inkluderende fellesskap.

Vellykket integrering av nykommere kan bare lykkes gjennom språk og tilgang til arbeid. Derfor er vi avhengige av optimal tilpasning av integreringskursene til innvandrernes behov og anerkjennelse av kvalifikasjoner og grader fra opprinnelseslandene. I tillegg er det behov for flere arbeidsmarkedsintegrasjonstiltak, gjerne i samarbeid med frivillige organisasjoner.

Integrering av flyktninger og andre nye innvandrere på arbeidsmarkedet er en av de viktigste oppgavene for vår samfunnsøkonomi. I Norge merkes konsekvensene av mangelen på fagarbeidere allerede i mange sektorer. Det eksisterende potensialet fremmes likevel ikke i tilstrekkelig grad. Mange av migrantene som bor i Skien har grader og kvalifikasjoner som de har oppnådd i opprinnelseslandene, men som forblir ubrukt. Sterkere samarbeid med NOKUT for en raskere anerkjennelse av vitnemål fra andre land blir et viktig punkt for å løse denne utfordringen.

Jobbrelatert språkopplæring skal øke sjansene for bærekraftig arbeidsmarkedsintegrasjon og sysselsetting i tråd med kvalifikasjoner. I tillegg skal det legges til rette for tilgang til opplærings- og videreutdanningstiltak og fremme godkjenning av utenlandske yrkeskvalifikasjoner og erverv av faglige tillatelser og godkjenninger.

Dessverre er rasisme og diskriminering en del av hverdagen for enkelte grupper i samfunnet vårt. De står imidlertid i sterk kontrast til et åpent og mangfoldig samfunn. Derfor bekjemper vi enhver form for diskriminering som er til ulempe for mennesker på grunn av opphav, etnisitet, verdenssyn eller hudfarge på arbeidsmarkedet, boligmarkedet, i hverdagen eller i utdanningen. Vi står for solidaritet og mangfold.

Skien Arbeiderparti vil:

• Opprette kommunale knutepunkt for arbeidsrettet språkopplæring innen kommunale sektorer som barnehage, skole, helse, teknisk og kultur.
  • Videreutvikle og teste ut fler modeller for å kunne tilby praktisk og yrkesrettet språkopplæring til innvandrere
  • Flerkulturelt utvalg skal prioriteres opp som et viktig medbestemmelsesorgan for aktuelle saker.
  • Øke kompetansen hos ansatte både i helse- og oppvekstsektoren om krysskultur og sosial kontroll.
  • Fremme betre integreringssamarbeid mellom Skien kommune, næringslivet og frivillige organisasjoner
  • Minoritetshelse og problemstillinger knyttet til spesifikke minoritetsmiljøer må løftes som en viktig tematikk i alle helsetjenestene.
  • Utvikle en app der relevant informasjon om helse, arbeidsliv, online språkkurs, barnehage mv. finnes på ulike språk
Kandidater fra Klosterskogen.
En eldre kvinne geleides gjennom gangene av et sykehjem av en sykepleier. Foto: Øivind Haug

Skien har et stort og sammensatt tilbud til kommunens innbyggere. Skien Arbeiderparti skal trygge et sterkt offentlig helsevesen hvor man sikrer likeverdig og god behandling for alle.

Vi ser et stadig økende behov for offentlige helsetjenester. Vi lever lenger og det er flere som har behov for døgnkontinuerlige tjenester både i hjemmet og på institusjon. Mange opplever komplekse helseutfordringer, både fysisk og psykisk. En helsetjeneste med innsats fra både brukeren selv, dens pårørende og de ansatte i kommunen, gir økt trygghet og forutsigbarhet i tjenesten. Skien Arbeiderparti vil bygge helsetjenesten vår basert på erfaring, forskning og kunnskap fra disse gruppene, for å sikre en fortsatt god helsetjeneste i kommunen vår.

Vi har i dag et solidarisk velferdssamfunn der alle har lik tilgang til velferdstjenester av høy kvalitet, uavhengig av økonomisk bakgrunn. Vi skal sikre at de offentlige tjenestene har så høy kvalitet at det ikke oppstår en todeling av velferden. Vi ønsker ikke et system der de som har mest ser seg tjent med å kjøpe løsninger fra private velferdsleverandører, noe som igjen skaper større forskjeller blant dem med behov for tjenester. Dette er særlig en aktuell problemstilling for helsetjenestene i en kommune.

Ensomhet er en av vår tids største problemstillinger. Skien Arbeiderparti vil være i førersetet med å sikre et inkluderende fellesskap for alle i Skien. Forebyggende arbeid skal tillegges avgjørende vekt. Frivillige organisasjoner, besøkstjenester og tjenester på tvers av sektorer har i en slik sammenheng en nøkkelrolle. Fattigdom, utenforskap og sosiale problemer skal løses med en aktiv kommune som yter aktiv og helhetlig sosialpolitikk.

Skien Arbeiderparti vil:

• Sikre tilstrekkelig antall heldøgns, korttids- og avlastningsplasser for dem med behov for det.
  • Aktivt bidra til å legge mer til rette for frivilligheten for å møte framtidas behov for omsorgstjenester.
  • Bidra til utbygging og etablering av bokollektiv for den eldre delen av befolkningen.
  • Sikre god opplæring for brukerne av digitale hjelpemidler.
  • Sørge for etter- og videreutdanning og kompetanseutvikling for ansatte innen fagfeltet.
  • Jobbe mer preventivt i form av å videreutvikle ordningen med forebyggende hjemmebesøk og ved å styrke tilgangen til fysio- og ergoterapitjenester.
  • Styrke og videreutvikle lavterskeltilbud innen psykiatrien nært befolkningen og som kan gi rask hjelp uten henvisning.
  • Lage handlingsplan for forebygging av selvmord og løfte temaet inn blant alt personell i helsetjenesten og i skolen.
  • Sette temaer som vold, incest, voldtekt og overgrep på agendaen på tvers av kommunalområder og forvaltningsnivåer. Vold mot eldre må få enda større fokus enn det har per i dag.
  • Styrke samarbeidet med tannhelsetjenesten.
  • Styrke de kommunale medbestemmelsesrådene, spesielt knyttet til rus og psykisk helse.
  • Sørge for at pårørendes kompetanse bidrar til økt kunnskap i utviklingen av helsetjenestene.
  • Utarbeide en langsiktig og forpliktende plan for kommunens psykisk-helse arbeid.
  • Gjennomgå alle prosentstillinger med ambisjon om hele, faste stillinger til alle.
  • Utvikle fastlegeordningen ved å forsøke nye måter å organisere tjenesten på i samarbeid med fastlegene, fysioterapeuter og psykisk helse.
  • Fjerne fakturagebyret for eldre og vanskeligstilte som ikke får gjennomført elektronisk betaling av egenandel.
  • Ytterligere styrke det forebyggende arbeidet innen rusfeltet.
  • Sørge for at alle som lever på sosialstønad over en lengre periode, får individuell og kvalifiserende oppfølging fra NAV.
  • Videreutvikle ordningen med alternativ sosialhjelp.
  • Styrke og videreutvikle samarbeidet med Sykehuset Telemark
  • Sikre endelig realisering av Strålesenteret i Skien.
  • Helsetjenestene må ha en riktig fordeling av ansatte, slik at det sikres riktig balanse mellom sykepleiefaglig og sosialfaglig kompetanse.

Kultur, folkehelse og frivillighet

Kultur handler om samfunnets og enkeltmenneskers identitet. Det kan gi glede, mening, inspirasjon og mulighet til deltakelse for alle vårs som bor i Skien, enten vi er unge eller gamle.

Skien Arbeiderparti har høye ambisjoner for kulturpolitikken, både fordi det har en verdi i seg selv og fordi kulturen kan brukes som kraft til å omforme og berike folks liv. Skien har et rikt kulturliv og har på flere områder markert seg både nasjonalt og internasjonalt på dette feltet. Det er en utfordring at kulturtilbudene i dag ikke favner alle målgrupper. Det blir derfor helt sentralt å sørge for at alle kulturaktører som får kommunal støtte jobber systematisk og kreativt for å gjøre kultur mer tilgjengelig for alle.

Kultur kan også være med på å gjøre oss attraktive som reise- og besøksmål, samtidig som det bidrar til god folkehelse for innbyggerne våre.

Vi har et mangfoldig og bredt tilbud av frivillige organisasjoner i kommunen vår. Samarbeid mellom disse og kommunen resulterer i gode tilbud til alle lag av befolkningen. Skien Arbeiderparti er en garantist for en videreføring og styrking av dette samarbeidet. Vi vil særlig tilrettelegge for barne- og ungdomsorganisasjoner som gjør en jobb for å styrke lokal identitet og inkludering, og som på den måten sikrer gode oppvekstsvilkår for barn og unge i nærmiljøet.

Skien Arbeiderparti vil:

• Realisere nytt Ibsenbibliotek. Vi vet at å investere i bibliotek er å investere i en lesende befolkning. For hver investert bibliotek-krone, får vi samfunnsøkonomisk fire kroner tilbake igjen.
  • Utarbeide handlingsplan for formidling av litteratur, med påfølgende tiltak for barn og ungdom.
  • Styrke kulturskolens plass og at tilbudet gjøres tilgjengelig for enda flere barn og ungdom.
  • Befeste Ibsenhuset som Skiens kulturelle storstue
  • Sikre at Teater Ibsen fortsatt skal være en viktig kulturbærer i vår region.
  • Videreutvikle Brekkeparken og Henrik Ibsen museum Venstøp.
  • Gjennomgå tilskuddsordningene til Skien kommune for å sikre at alle tilskuddsmottakere tar et ansvar for å nå nye målgrupper og aktivt motarbeider diskriminering
  • Etablere dialogforum mellom politikk og alle frivillige organisasjoner som får kommunal støtte.
  • Styrke skolebibliotekenes plass i grunnskolen med mål om å få skolebibliotekarer knyttet til hver skole.
  • Utvikle flere turløyper, lett tilgjengelig der folk bor.
  • Utvikle Bakkestranda som rekreasjonsområde og som Skiens egen bystrand
  • Lage flere lekeplasser og aktivitetsparker i Skien sentrum.
  • Utarbeide en kommunal turiststrategi.
  • Etableres en sentral bobilparkering for tilreisende.
  • Etablere en Skiensskjærgård ved å bygge brygger og båthavn i elve-områdene.
  • Videreutvikle Fritidsparken til å bli et foretrukket samlingssted for kultur og fritid både lokalt, regionalt og nasjonalt.
  • Særlig tilrettelegge for frivillige organisasjoner som har en tydelig sosial og inkluderende profil i nærmiljøet.
  • Utarbeide ordninger hvor den oppvoksende og aldrende delen av befolkningen kan fungere som ressurs for hverandre – både digitalt, kulturelt og mellommenneskelig.
  • Utvikle flere samarbeidsavtaler med frivilligheten.
  • I samarbeid med frivilligheten sørge for at sykehjem, institusjoner og dagtilbud fortsatt får tilgang på kultur og opplevelser.
  • Sikre at kommunen utøver en konsekvent, stabil og langsiktig arkitekturpolitikk, og ramme dette inn i en egen kommunal plan for arkitektur
  • Føre en aktiv og deltakende politikk i arbeidet frem mot Ibsens 200 års jubileum i 2028, sammen med relevante aktører
  • Sikre at breddeidretten har gode rammer for videre utvikling

Sikre ett godt tilbud ved bydelshusene

En gruppe passasjerer stiger på en buss i Bergen. Foto: Øivind Haug

Skien Arbeiderparti vil jobbe for gode trafikkforhold for alle trafikanter, med særlig fokus på nullvekstmålet. Det betyr at økningen i trafikk skal tas på kollektiv, sykkel - og gangstier. Det vil være viktig å oppmuntre, de som har mulighet, til å reise med buss. Det kan spare oss for store investeringer i veisystemet og mindre bruk av bompenger

Skien Arbeiderparti vil:

• Bygge gang og sykkelveier.
  • Jobbe for å beholde billige busspriser å få flere til å reise med buss.
  • Forhandle frem en ny byvekstavtale.
  • Kontinuerlig bygge trygge skoleveier
  • Bedre trafikkflyten ved å få bygge ny riksvei 36 fra Geiteryggen til E 18.
  • Bedre trafikkforholdene på Moflata.
  • Jobbe for sikrere kryssing av veier med stor trafikk for myke trafikanter.
  • Sikre universell utforming og trygg fremkommelighet for mennesker med funksjonsnedsettelser.
  • Bedre fremkommeligheten for næringstrafikken og bussene.
  • Bygge et togstopp i fjellet ved Landmannstorget.
  • Bygge nok ladestasjoner.
  • Arbeide for at alle kommunens kjøretøyer blir drives av fornybar energi.
  • Utvide ordningen med utlån av el-sykler
  • Videreføre ordningen med sykkelgodtgjørelse, tilsvarende bilgodtgjørelse i Skien kommune
Kandidater fra Skotfoss og Melum.

Samarbeidspartiet; Arbeiderpartiet

Skien Arbeiderparti skal kjennetegnes ved å være lyttende og samarbeidsvillige. En av de viktigste samarbeidspartnerne for enhver kommune er trygge ansatte.

Vi er det organiserte arbeidslivets parti. Fagbevegelsen er en avgjørende samfunnskraft for demokrati og likeverd og for å sikre mer rettferdig fordeling av makt og muligheter. Fagorganisering, landsomfattende tariffavtaler og et sterkt trepartssamarbeid er forutsetninger for et trygt arbeidsliv. Skien Arbeiderparti vil styrke fagforeningene og de tillitsvalgtes rolle i arbeidslivet, og vil sikre at vår aller viktigste samarbeidspartner i utviklingen av politikk er nettopp fagforeningene.

Skien Arbeiderparti vil at tillit skal være et bærende prinsipp for styring og ledelse i Skien kommune. Fremfor detaljstyring skal ledere i kommunen styre på et mer overordnet nivå, og gi rom for faglighet, ledelse og kreativitet. Vi skal ha tillit til de fagpersonene som kjenner feltet best. Vi skal sørge for en fornuftig balanse mellom ledelse og styring, mellom tillit og kontroll. Ansatte og deres fagforeninger skal involveres, og kommunen skal legge til rette for åpenhet og kommunikasjon.

Alle kommuner er avhengig av et nært samarbeid med fylkeskommune og stat. Fylkeskommunen er spesielt knyttet til ansvaret for fylkesveier og videregående skole, og staten fordi det er de statlige midlene som i stor grad definerer de største løftene for kommune-Norge. Skien Arbeiderparti skal bidra til sømløse tjenester og et nært samarbeid til det beste for folk der vi snakker til og ikke om.

Våre nabobyer og kommuner er viktige for Skien Arbeiderparti. Et sterkt samarbeid ser ingen kommunegrenser, og i et sterkt Telemark, så er man avhengige av et Grenland som forstår sin rolle som motor. Vi skal være bidragsytere til å bygge ned konfliktnivået, og sammen sikre at de viktigste felles sakene løftes i flokk. Sammen får vi gjennomført god politikk til det beste for folk. Grenlandssamarbeidet har en nøkkelrolle, og bør forsterkes.

Arbeiderpartiet skal, i bystyret, kjennetegnes ved å ha døra åpen til alle partier. Et godt forslag er godt uavhengig av forslagsstiller. Etter valgdagen ønsker vi å søke politiske løsninger i de konstellasjoner der vi får gjennomført vår politikk til det beste for innbyggerne i Skien.

En viktig forutsetning for ethvert samarbeid vil være at det i løpet av perioden ikke privatiseres velferdstjenester.

Vi skal kjempe når vi må, men vi skal alltid bidra til å skape forståelse for hverandres utgangspunkt, interesser og annerledes-het enten det dreier seg om andre forvaltningsnivåer, andre byer eller andre partier.

Kandidater fra Ytre og Øvre Gjerpen.

Skien Arbeiderparti leverer

Skien har vært styrt av Arbeiderpartiet også i foregående periode. I perioden 2019-2023 er vi stolte av å ha levert store og viktige prosjekter sammen med gode samarbeidspartier i SP, SV, MDG, KrF og V.

I foregående periode har vi eksempelvis investert i følgende prosjekter, der mange av dem allerede er i full drift:

• Duestien barnehage
  • Kverndalen sykehjem
  • Planlegging nye sykehjemsplasser Lyngbakken
  • SFO Kjørbekkhøgda Skole
  • Utbygging Lunde Barneskole
  • Vedtatt nybygg MATS
  • Vedtatt planer og samarbeid for Google – Gromstul
  • Planlegger nytt Ibsensenter og Ibsenjubileum 2028
  • Barnevernssenter i Odinsgate
  • Parker med lekeplasser Bakken og Stevneplassen
  • Helsestasjon for ungdom
  • Boliger ved sykehuset
  • Legevakt
  • Rammer til havna for næringsutvikling
  • Nytt hotell ved fritidsparken
  • Jobbet for nytt strålesenter ved sykehuset
  • Bypakke Grenland
  • Landmandstorget
  • R36 Skyggestein – Klovholt
  • Sykkelveier
  • Trygge skoleveger
  • Bøleveien
  • Kryss Raset
  • Kryss Gråtenmoen
  • Prosjekt ekstra bemanning i barnehager.
  • Menstad prosjektet – etter skoletid m/ gratis mat. Inkludering og deltakelse i praksis.
  • Åfoss skole - prosjekt leksefri skole + etter skoletids aktiviteter sammen med idrettslaget + gratis mat i nyoppussa skolelokaler. Inkludering og deltakelse i praksis.
  • Praktisk undervisning. Kartlegging av dagens tilbud + fokus på å styrke tilbudet.
  • DuVerden vitensenter – ny-inngått kontrakt i år - ca 2500 elever har fått tilbudet i år.
  • Kulturskole - skole prosjekt. Praktisk estetiske fag inn i skolen. MIKS prosjektet utvidet med flere skoler. Inkludering og deltakelse i praksis.
  • Bygd nytt S-bygg og gymsal på Lunde barneskole.
  • Handlingsplan mot diskriminering av LHBTQI+ personer.
  • Gratis svømmetilbudet til alle 3 klassinger.
  • Fornyet flere uteområder i enkelte barnehager.
  • Gaming-strategi
  • Videreført og prioritert gratis hall-leie
  • 12 timer gratis SFO for 1. trinn
  • Stine Sofie barnehagepakka innført høsten 22
  • Utviklet samarbeidsavtaler mellom kommunen og frivillige organisasjoner
  • Vedtatt frivillighetsmeldingen og strategi for frivillighetsarbeidet 2022-2026
  • Gjennomført frivillig børs for første gang i 2022
  • Etablert toppidrettsstrategi
  • Etablert KIE
  • Lagt til rette for NM-veka
  • Landet kommunale regler for fyrverkeri
  • Sikret flagging av Pride foran rådhuset
  • Jobbet frem og vedtatt en egen kommunedelplan for kultur
  • Teatersal nr. to i Teater Ibsen
  • Nytt bygg «Vev» Telemark museum
  • Styrket fysioterapitjeneste med flere avtalehjemler, 2 ekstra til Helsehuset
  • Styrket enheten for psykisk helse og livsmestring med 2 årsverk
  • Styrket legevakt med ekstra årsverk
  • Styrket fastlegeordninger med flere hjemler, tiltakspakker og tilbakekjøpsgarantier av hjemler
  • Bygget 2 nye lyd/lydisolerte rom for svært syke ME pasienter (rommene er straks ferdige)
  • ME-kompetansen i helsesektoren, kompetanseløft om innen ambulerende tjenester
  • Opprettholdt og bevart lindrende enhet, utvidet med 2 nye rom til ME-pasienter
  • Satt i gang omfattende tiltak for bedre pasientflyt
  • Styrket aktivitørtjenesten på sykehjemmene
  • Økt fokuset på nasjonale minoriteter og urfolks menneskerettigheter innen helsetjenester, i handlingsplaner, høringer osv.
Ivrige listekandidater

Er du enig med Skien Arbeiderparti om Partiprogram 2023 - 2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker